Jacek Michalak - Gładząc wodę
Wenecja w kamerze otworkowej Jacka Michalaka.
Oko w tym mieście nabiera autonomii przypominającej autonomię łzy. Jedyną różnicą jest to, że oko nie oddziela się od ciała, lecz całkowicie je sobie podporządkowuje. Po jakimś czasie – w trzecim, czwartym dniu pobytu – ciało zaczyna traktować samo siebie jako zaledwie środek transportu dla oka, jako coś w rodzaju łodzi podwodnej dla jego to wybałuszającego się, to mrużącego peryskopu. Rzecz jasna, choć łódź podwodna ma tyle różnych celów, jej eksplozje kierują się niezmiennie przeciw niej samej: tonie nasze serce, czy raczej umysł – oko zawsze wyskakuje na powierzchnię. To z kolei bierze się z miejscowej topografii, z wszystkich tych uliczek – wąskich, wijących się jak węgorze – które w końcu doprowadzą nas tam, gdzie rozpościera się płastuga jakiegoś campo z katedrą w środku, obrośniętą małżami świętych i dumnie wydymającą swoje meduzopochodne kopuły. Można nie wiem jak precyzyjnie ustalać sobie cel wyprawy przed wyjściem z domu – prędzej czy później zawsze zagubimy się w tych długich, pokręconych zaułkach i pasażach, mamiących nas pozorną możliwością przeniknięcia ich wzrokiem, dotarcia do ich wymakającego się końca, którym jest zwykle nadbrzeże i woda, toteż nie można nawet nazwać ich ślepymi uliczkami.
Tak o Wenecji pisał Josef Brodski autor cytowanego powyżej fragmentu jednej z najpiękniejszych książek o Wenecji - „Znak wodny”.
„Gładząc Wodę” – to pierwsza publiczna prezentacja prac Jacka Michalaka. Urodzony w 1967 roku w Szczecinie – lekarz, chirurg naczyniowy, dr n. medycznych. Aktualnie pracuje w Klinice Chirurgii Naczyniowej Instytutu Hematologii i Transfuzjologii w Warszawie. Zwolennik klasycznych technik operacyjnych i… fotograficznych. Fotografowanie jest dla niego pretekstem do wzięcia urlopu. Szansą do chwili odpoczynku i oderwania się od codzienności.
Prezentowane zdjęcia zostały wykonane w trakcie kilku jesiennych pobytów w Wenecji kamerą otworkową skonstruowaną przez Tomka Mielecha. Mimo zastosowania techniki fotografii otworkowej nie znajdziemy tutaj tak częstych dla niej przerysowań perspektywy czy zdeformowanego obrazu. Autor stosuje kamerę otworkową jak aparat wielkoformatowy ze specyficznym obiektywem, dzięki któremu obraz staje się miękki, aksamitny. Długi czas naświetlania przekłada się na poczucie upływającego czasu, jakby był zapisem przemijania.
Technika wymusza konieczność zatrzymania się, pozwala na zobaczenie tego co zwykle umyka w pośpiechu, a często jest również pretekstem do nawiązania nowych znajomości z przypadkowo spotkanymi ludźmi. Długie spacery z przerwą na kawę w miejscowej kafejce, zapach morza i wodorostów, piękne złote zimowe światło pozwalają na odpoczynek i chwilę oddechu.
Zdjęcia powstały na negatywach Foma 100 i Foma 200 13x18 cm. Zeskanowane i wydrukowane na papierze Hahnemule.
- Monika Wojciechowska - mała - DUŻA
- Robert Pranagal - Przepowiednie
- Marek Zurn - Mazowsze i okolice w latach 60-tych
- Mirosław Iskra - Przebudzenie
- Agnieszka Puła - Patrz na mnie
- Marta Karkosa - Acceptance
- Grupa Twórcza Fotogram - Ponidzie
- Tomasz Lazar - Notatki z pustki
- Podlaski Przełom Bugu 2024
- Piotr Tołwiński - Treblinka. Miejsce pamięci
- Aleksander Skums - Album uliczny
- Twarze ZAiKS-u
- Justyna Jezierska - Uliczne opowieści
- Krzysztof Gołuch - Hotel
- Grzegorz Kozak - #siedlce
- Grupa Twórcza Fotogram - Och Narol
- Marcin Weron - Fotografia
- Andrzej Ziółkowski - Universal Wisdom. Wieczysta Mądrość
- Podlaski Przełom Bugu 2023
- Krzysztof Miduch - Vodun - duch Afryki
- Paweł Bączyk - Między świtem a zmierzchem
- Wojciech Radźko - Pejzaże rzeczywiste, czyli selfies
- Zenon Żyburtowicz - Urok lat minionych
- Maciej Kłoś - Sztuk Mistrzowie
- Grupa Twórcza Fotogram - Fotogram 2023
- Podlaski Przełom Bugu 2022
- Związek Polskich Fotografów Przyrody - Wystawa pokonkursowa
- Grupa Twórcza Fotogram - Puszcza Knyszyńska 2022
- Pracownia Fotograficzna MOK 2022
- Andrzej Ruciński - Zaraz wracam
- Portret Miasta. Fotografie archiwalne z albumów siedlczan
- Katarzyna Gubrynowicz - Barwy Krajobrazu
- Grupa Twórcza Fotogram - Fotogram 2022
- Maciej Pawelec - 88 dni w podróży po Syberii
- Podlaski Przełom Bugu 2021
- Krystyna Małgorzata Dołowska - Powązki. Z cyklu archeologia czasu (2)
- Grupa Twórcza Fotogram - Ulanów 2021
- Pracownia Fotograficzna 2021
- Tomasz Grzyb - Definicja przestrzeni
- Grupa Twórcza Fotogram - Fotogram 2021
- Podlaski Przełom Bugu 2020
- Jacek Michalak - Gładząc wodę
- Stepan Rudik - Ukraina
- Wystawa Pracowni Fotograficznej MOK 2020
- Anna Worowska - Rytmy
- Grupa Twórcza Fotogram - Fotogram 2020
- Wojciech Sternak - Granice Percepcji