Niedzielny Salon Muzyczny - koncert "Karnawał z klasyką"
Podczas pierwszego w 2023 roku koncertu z cyklu Niedzielny Salon Muzyczny usłyszymy m.in. słynne arie oraz utwory z repertuaru George’a Gershwina. Wszystko to w wykonaniu kwartetu złożonego ze znakomitych, uznanych muzyków: Katarzyny Pawłowskiej – mezzosopran, Tomasza Piluchowskiego – tenor, Jarosława Wójcika – trąbka i Jarosława Praszczałka – fortepian.
W programie koncertu zatytułowanego „Karnawał z klasyką” znajdą się m.in.: „La donna e mobile” Giuseppe Verdiego, „Habanera” z opery „Carmen” Georgesa Bizeta, „La ci darem la mano” Wolfgang Amadeusza Mozarta, „Każda piękność tańczy shimmy” i „Choć na świecie dziewcząt mnóstwo” Emmericha Kalmana, „Somebody loves me” i „I've got rhytm” George’a Gershwina oraz „Przetańczyć całą noc” Fredericka Loewe’a.
Bilety w cenie 30 zł do nabycia online na bilety.mok.siedlce.pl i w kasie MOK, ul. Sienkiewicza 63, od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-15:45 oraz godzinę przed koncertem w Sali Białej. Rezerwacje miejsc pod nr tel. 25 794 31 26. Liczba miejsc ograniczona.
Katarzyna Pawłowska – mezzosopran. Pochodzi z Nowego Sącza. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu Haliny Słonickiej i Jolanty Janucik. Jest laureatką nagrody specjalnej za interpretację polskiej muzyki współczesnej na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu, a także I Wyróżnienia na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju. Za swoje walory wokalne była dwukrotnie nagradzana przez Austriackie Forum Kultury w Warszawie, była też stypendystką Ministra Kultury i Sztuki. W swoim repertuarze artystka posiada partie operowe od baroku po romantyzm. Debiutowała w roli Argone w operze „Sosarme” Jerzego Fryderyka Haendla. Podczas letniego festiwalu w Aix-en Aix-en-Provence we Francji występowała z kolei w „Eugeniuszu Onieginie” Piotra Czajkowskiego. Jako wykonawczyni repertuaru oratoryjno-kantatowego i pieśniarskiego, artystka występowała na scenach Filharmonii Łódzkiej i Lubelskiej. Koncertowała również w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, w Instytucie Polskim w Wiedniu, a także podczas ważnych festiwali w kraju i za granicą. Od 2014 r. współpracuje z Filharmonią Narodową w Warszawie. Z powodzeniem łączy pracę solistki i nauczyciela emisji głosu. Współpracowała z warszawskim chórami akademickimi, np. Tibi Domine oraz z Chórem Wojskowej Akademii Technicznej. Od 2019 r. prowadzi emisję głosu chórzystów Politechniki Warszawskiej.
Tomasz Piluchowski – tenor. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Laureat Internationales Gesangswettbewerb w Berlinie (Deutsche Oper) oraz XII Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. W repertuarze posiada partie w operach m.in. Bizeta, Czajkowskiego, Moniuszki, Mozarta, Pendereckiego, Pucciniego, Smetany, Verdiego, a także w operetkach i musicalach J. Straussa, Lehara, Bernsteina czy Bocka/Steina. Dysponuje również bogatym repertuarem oratoryjnym, pieśniarskim i kameralnym. Współpracuje ze znakomitymi dyrygentami, orkiestrami i reżyserami. Bierze udział w koncertach filharmonicznych i festiwalach w Polsce i na świecie. Od 2009 roku jest związany z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie występował m.in. w „Borysie Godunowie” Musorgskiego, „Traviacie” Verdiego, „Madame Butterfly” Pucciniego, „Diabłach z Loudun” Pendereckiego, „Strasznym Dworze” Moniuszki czy „Onieginie” Czajkowskiego. Jest także cenionym wykonawcą muzyki współczesnej Współpracuje z Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Wielkim w Łodzi, Warszawską Operą Kameralną i Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku. W dorobku mu także nagrania dla Polskiego Radia i Telewizji.
Jarosław Wójcik – absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie trąbki Szymona Pawłowskiego. Muzyk z wieloletnim doświadczeniem. Ma na swoim koncie występy z Filharmonią Lubelską i Filharmonią Narodową w Warszawie. Współpracuje z artystami Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego. Były muzyk solista Orkiestry Wojskowej w Siedlcach. Na co dzień zajmuje się działalnością edukacyjną.
Jarosław Praszczałek – dyrygent, kompozytor, instrumentalista, pedagog, popularyzator wiedzy o muzyce. Ukończył Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki (kierunek: dyrygentura symfoniczno-operowa) na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności doskonalił na międzynarodowych kursach dyrygenckich prowadzonych przez takich mistrzów batuty jak Douglas Bostock, Frank Cramer, Colin Metters czy Johannes Stert. W 2017 roku uzyskał na macierzystej uczelni stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej dyrygentura. Laureat licznych konkursów z zakresu teorii muzyki, kompozycji oraz improwizacji. Finalista II i III edycji programu Scena Młodych Warszawskiej Opery Kameralnej, w ramach którego poprowadził prawykonania oper współczesnych kompozytorów. Od 2011 roku jest prelegentem koncertów edukacyjnych w Filharmonii Narodowej w Warszawie, a od 2014 r. pracuje jako dyrygent – pedagog w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. W 2016 album sopranistki Joanny Freszel Real Life Song, na którym artysta dyryguje prawykonaniami utworów Miłosza Bembinowa i Katarzyny Szwed, otrzymał dwie nominacje do nagrody Fryderyka oraz prestiżową paryską nagrodę Les Orphées d’Or (Złoty Orfeusz). Jako dyrygent współpracuje także z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, Orkiestrą Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Filharmonią Kaliską, Filharmonią Świętokrzyską im. Oskara Kolberga w Kielcach, Filharmonią Kameralną im. W. Lutosławskiego w Łomży, Filharmonią Rybnicką im. Braci Szafranków, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Radomską Orkiestrą Kameralną, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Teatrem Muzycznym Arte Creatura, Teatrem Muzycznym Proscenium oraz Teatrem Rozmaitości w Warszawie. Od 2017 jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Dyrygentury Symfoniczno-Operowej oraz jest organizatorem licznych konferencji naukowo-artystycznych. Od 2020 roku pełni funkcję kierownika Podyplomowych Studiów Dyrygentury Orkiestr Dętych w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Warto nadmienić, że z prowadzonymi przez siebie młodzieżowymi orkiestrami występował w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Filharmonii Częstochowskiej, w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, a także na festiwalach muzycznych w Grecji, Niemczech, na Słowacji i na Węgrzech. Ważną częścią jego działalności dyrygenckiej są również prawykonania utworów muzyki współczesnej oraz popularyzowanie zapomnianych dzieł muzyki polskiej epoki klasycyzmu i romantyzmu (Uwertura Królowa Jadwiga, I Koncert fortepianowy g-moll, II Koncert fortepianowy G-dur Wojciecha Sowińskiego, Adagio et Allegro Concertans Franciszka Mireckiego, Koncert fortepianowy h-moll Józefa Krogulskiego). Jest jurorem międzynarodowych konkursów dyrygenckich i kompozytorskich.