Standardy Ochrony Małoletnich w Miejskim Ośrodku Kultury w Siedlcach
Działając na podstawie ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw wprowadza się do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich”, których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim uczestnikom zajęć organizowanych przez Miejski Ośrodek Kultury w Siedlcach.
Miejski Ośrodek Kultury w Siedlcach jest instytucją, w której prawa dzieci są chronione na równi z prawami osób pełnoletnich, a wszelkim inicjatywom towarzyszy dbałość o dobro małoletnich, uwzględnianie ich potrzeb i działanie w ich jak najlepszym interesie.
§ 1.
Postanowienia ogólne
Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) MOK lub Ośrodku – należy rozumieć przez to Miejski Ośrodek Kultury w Siedlcach;
2) małoletnim lub dziecku– należy rozumieć osoby do ukończenia 18. roku życia;
3) rodzicach – rozumie się przez to także opiekunów prawnych oraz inne osoby, którym sąd powierzył sprawowanie opieki nad dzieckiem;
4) dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Miejskiego Ośrodka Kultury w Siedlcach;
5) krzywdzeniu małoletniego – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu MOK lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie;
6) danych osobowych małoletniego – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego;
7) uczestniku– należy przez to rozumieć osobę korzystającą z oferty kulturalnej MOK, w tym uczestniku zajęć zespołów artystycznych, grup twórczych, pracowni artystycznych i sekcji działających przy Miejskim Ośrodku Kultury w Siedlcach oraz uczestniku wyjazdów organizowanych przez MOK.
§2.
Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników
I Umowa o pracę
1. Przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy na podstawie umowy o pracę, Ośrodek uzyskuje informację, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym.
2. Przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy na podstawie umowy o pracę, Ośrodek uzyskuje informację, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15. wydała postanowienie o wpisie w Rejestr.
3. Od kandydata na pracownika pobierana jest informacja z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności.
4. Dyrektor pobiera od kandydata na pracownika oświadczenie o państwie / państwach (innych niż Rzeczypospolita Polska), w których kandydat zamieszkiwał w ostatnich 20 latach. Kandydat składa takie oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej. Jeżeli kandydat na pracownika posiada obywatelstwo inne niż polskie, wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi.
5. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności, nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu, realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
6. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
7. Wzory oświadczeń dotyczących obywatelstwa / obywatelstw, zamieszkiwania w ciągu 20 lat oraz oświadczenia o niekaralności, toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych określa Załącznik nr 1. do niniejszych Standardów.
8. MOK nie zatrudnia osób, widniejących w którymkolwiek z rejestrów wskazanych w pkt.1-2.
9. Przed nawiązaniem stosunku pracy kandydat potwierdza stosownym pisemnym oświadczeniem przedłożonym Dyrektorowi Ośrodka zapoznanie się z zapisami Standardów Ochrony Małoletnich oraz zobowiązanie do stosowania zawartych w nich procedur – Załącznik nr 6.
II Umowy cywilnoprawne
10. Przed zawarciem z osobą umowy cywilnoprawnej obejmującej zadania wykonywane na rzecz uczestników, Ośrodek uzyskuje informację, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym.
11. Przed zawarciem z osobą umowy cywilnoprawnej obejmującej zadania wykonywane na rzecz uczestników, Ośrodek uzyskuje informację, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15. wydała postanowienie o wpisie w Rejestr.
12. Od osoby, z którą planowane jest zawarcie umowy cywilnoprawnej obejmującej zadania wykonywane na rzecz uczestników pobierana jest informacja z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności.
13. Dyrektor pobiera od osoby, z którą planowane jest zawarcie umowy cywilnoprawnej obejmującej zadania wykonywane na rzecz uczestników oświadczenie o państwie / państwach (innych niż Rzeczypospolita Polska), w których kandydat zamieszkiwał w ostatnich 20 latach. Kandydat składa takie oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej.
14. Jeżeli osoba, z którą planowane jest zawarcie umowy cywilnoprawnej obejmującej zadania wykonywane na rzecz uczestników posiada obywatelstwo inne niż polskie, wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi.
15. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności, nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu, realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
16. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
17. Wzory oświadczeń dotyczących obywatelstwa / obywatelstw, zamieszkiwania w ciągu 20 lat oraz oświadczenia o niekaralności, toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych określa Załącznik nr 1. do niniejszych Standardów.
18. MOK nie zawiera umów cywilnoprawnych obejmujących zadania wykonywane na rzecz uczestników, z osobami widniejących w którymkolwiek z rejestrów wskazanych w pkt.10-11.
19. Przed zawarciem umowy cywilnoprawnej kandydat potwierdza stosownym pisemnym oświadczeniem przedłożonym Dyrektorowi Ośrodka zapoznanie się z zapisami Standardów Ochrony Małoletnich oraz zobowiązanie do stosowania zawartych w nich procedur – Załącznik nr 6.
III Umowy o współpracy z podmiotami zewnętrznymi
20. W sytuacji podejmowania przez MOK współpracy z podmiotem zewnętrznym w zakresie działalności obejmującej kontakty z uczestnikami, podmiot jest zobowiązany do zapewnienia bezpiecznej rekrutacji pracowników poprzez zastosowanie procedur określonych stosownymi przepisami prawa.
21. Podejmująca współpracę z MOK osoba prawna potwierdza stosownym pisemnym oświadczeniem przedłożonym Dyrektorowi zapewnianie bezpiecznej rekrutacji pracowników poprzez zastosowanie odpowiednich procedur. Wzór takiego oświadczenia stanowi Załącznik nr 8.
IV Dokumentacja związana z rekrutacją
22. Za pozyskiwanie i przechowywanie informacji, o których mowa w pkt. 1-2, 10-11 i 20-21, odpowiedzialny jest specjalista ds. kadr i zamówień publicznych.
23. Informacje zwrotne otrzymane z systemu teleinformatycznego są drukowane i dołączane do części A akt osobowych, związanych z nawiązaniem stosunku pracy. To samo dotyczy Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15., wydała postanowienie o wpisie w Rejestr. Przy czym w przypadku tego drugiego Rejestru wystarczy wydrukować zrzut ekranu ze strony internetowej, na której widnieje komunikat, że dana osoba nie figuruje w rejestrze.
24. Jeśli dla osoby, o której mowa w pkt. 1, 10 i 20. nie tworzy się pracowniczej teczki akt osobowych, wydruk z systemu teleinformatycznego zamieszcza się w utworzonej do tego celu odrębnej dokumentacji.
§ 3.
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a pracownikami MOK, w tym zachowania niedozwolone
1. Zasady bezpiecznych relacji pracowników z małoletnimi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy.
2. Pracownicy MOK traktują małoletnich z szacunkiem oraz uwzględniają ich godność i potrzeby.
3. Pracownicy obowiązani są do utrzymywania profesjonalnej relacji z małoletnimi i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec małoletniego są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe.
4. Pracownicy obowiązani są do działania w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji zachowania.
5. W przypadku konieczności rozmowy z małoletnim na osobności, pracownik powinien pozostawić uchylone drzwi i pozostawać w polu widzenia innego pracownika bądź w obszarze objętym monitoringiem wizyjnym.
6. Pracownik zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądu małoletniego.
7. Pracownik respektuje prawo małoletniego do prywatności.
8. Pracownik nie ignoruje niepokojących zachowań lub sytuacji, w których uczestniczy małoletni.
9. Wśród zachowań niedozwolonych wobec małoletnich znajdują się także:
1) intencjonalne zawstydzanie, lekceważenie, upokarzanie, obrażanie małoletniego;
2) wypowiadanie niestosownych żartów, używanie wulgaryzmów, wykonywanie obraźliwych gestów, wypowiadanie treści o zabarwieniu seksualnym;
3) stosowanie jakichkolwiek form przemocy, w tym werbalnej i psychicznej;
4) wykorzystywanie przewagi fizycznej, stosowanie gróźb;
5) utrwalanie wizerunku małoletniego w celach zawodowych bez zgody rodziców;
6) utrwalanie wizerunku małoletniego w celach prywatnych;
7) nawiązywanie kontaktu fizycznego (poza sytuacjami opisanymi w pkt. 8.), nadużywanie nietykalności małoletniego.
10. W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika z małoletnim. Do sytuacji takich zaliczyć można:
a. instruktarz związany z wykonywaniem ćwiczeń, zadań bądź aktywnością fizyczną małoletniego;
b. pomoc małoletniemu niepełnosprawnemu w czynnościach higienicznych, jeśli typ niepełnosprawności tego wymaga, a małoletni / jego opiekun wyrazi zgodę;
c. pomoc małoletniemu niepełnosprawnemu w spożywaniu posiłków;
d. pomoc małoletniemu niepełnosprawnemu w poruszaniu się po obiekcie;
e. zagrożenie życia lub zdrowia małoletniego.
11. Kontakt fizyczny w sytuacjach opisanych w pkt. 10. powinien przebiegać w sposób zapewniający czytelność intencji i umożliwiający wyjaśnienie przebiegu działań oraz powinien ograniczać się do czynności niezbędnych.
12. Pracownikowi bezwzględnie zabrania się (pod groźbą kary, w tym więzienia i utraty pracy):
a. nawiązywania relacji seksualnych z małoletnimi;
b. składania małoletnim propozycji o charakterze seksualnym i pornograficznym, w tym również udostępniania takich treści;
c. proponowania małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych i innych używek (np. narkotyków, dopalaczy);
d. spania w jednym łóżku z małoletnim podczas wyjazdów organizowanych przez MOK.
13. Kontakt pracowników poza godzinami pracy z małoletnimi uczestnikami jest co do zasady zabroniony.
§ 4.
Wszelkie podejrzenia dotyczące nieodpowiednich zachowań pracowników MOK wobec małoletnich są bezzwłocznie wyjaśniane przez Dyrektora, a w przypadku nieodpowiednich zachowań Dyrektora – przez Organizatora MOK.
§ 5.
Nieprzestrzeganie zasad postępowania traktowane jest jako naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych z wszystkimi wynikającymi stąd konsekwencjami, z rozwiązaniem stosunku pracy włącznie.
§ 6.
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi
1. Małoletni uczestnicy zajęć organizowanych przez MOK respektują zapisy obowiązujących regulaminów, w tym w szczególności „Regulaminu uczestnictwa w zajęciach zespołów artystycznych, grup twórczych, pracowni artystycznych i sekcji działających przy Miejskim Ośrodku Kultury w Siedlcach”.
2. Małoletni uczestnicy akceptują i szanują siebie nawzajem, uznając prawo innych do odmienności i zachowania tożsamości ze względu na: pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność.
3. Małoletni uczestnicy nie stosują jakiejkolwiek agresji i przemocy wobec innych.
4. W każdym przypadku, gdy małoletni uczestnik jest świadkiem wypadku, pobicia, agresywnego zachowania bądź innego zdarzenia sprzecznego z normami i zasadami obowiązującymi na terenie MOK, natychmiast zgłasza zaistnienie zdarzenia, informując o nim najbliżej znajdującą się osobę dorosłą będąca pracownikiem lub współpracownikiem MOK.
5. W sytuacjach, o których mowa w ust. 4, uczestnik ma obowiązek podporządkować się poleceniom pracowników lub współpracowników MOK.
§ 7.
Procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami
1. Wszystkich uczestników, niezależnie od ich wieku, obowiązują zasady ujęte w regulaminach obowiązujących w MOK.
2. W przypadku organizacji przez MOK zajęć bądź innych przedsięwzięć zawierających treści niewłaściwe dla młodszych uczestników, informacja o tym jest umieszczana na ogłoszeniach o przedsięwzięciu, wywieszanych w siedzibie MOK oraz w Internecie.
3. MOK w podejmowanej przez siebie działalności nie promuje treści obscenicznych, nawołujących do przemocy, agresji, nietolerancji oraz pobłażliwości wobec krzywdzenia małoletnich.
§ 8.
Zasady korzystania z sieci Internet i ochrona przez zagrożeniami w sieci
1. MOK oferuje uczestnikom możliwość skorzystania z komputerów z dostępem do sieci podczas niektórych zajęć.
2. Korzystanie z dostępu do sieci podczas zajęć odbywa się jedynie pod nadzorem prowadzącego zajęcia i wyłącznie na zasadach przez niego określonych.
3. Wykorzystywanie komputerów MOK do celów innych niż określone w pkt. 3., w szczególności do korzystania z zasobów internetowych zawierających treści szkodliwe lub kontrowersyjne, jest surowo zabronione.
4. Dostęp do stron niedozwolonych dla małoletnich w MOK jest blokowany poprzez automatyczny filtr klasyfikujący, a ruch w sieci jest stale monitorowany.
5. Pracownicy MOK, którzy dostrzegą, iż dostęp do niewłaściwej dla małoletnich strony internetowej jest możliwy mimo obecności filtra, powinni to niezwłocznie zgłosić Dyrektorowi MOK lub wyznaczonej przez Organizatora osobie odpowiedzialnej za sieć, która blokuje dostęp do określonych stron.
§ 9.
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielanie mu wsparcia
1. Wszyscy pracownicy i współpracownicy MOK mają obowiązek reagować na zgłoszenia dotyczące zdarzeń zagrażających małoletniemu.
2. Fakt ujawnienia możliwości popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego lub krzywdzenia małoletniego nie podlega ocenie uwiarygadniającej ze strony pracownika.
3. Pracownik, który uzyskał informację o zagrożeniu dla małoletniego ocenia, czy jest ono nagłe i wymagające natychmiastowej interwencji. W takim przypadku postępuje zgodnie z procedurami opisanymi w kolejnych ustępach.
4. Pracownik, który uzyskał informację o zagrożeniu dla małoletniego o innym charakterze, niż opisaną w pkt. 3., niezwłocznie powiadamia o tym Dyrektora.
5. Z przebiegu każdej podjętej interwencji pracownik sporządza kartę interwencji, której wzór określa Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów. Wypełnioną kartę pracownik przekazuje Dyrektorowi.
6. Dyrektor MOK dokonuje rozeznania zgłaszanych incydentów i podejmuje decyzję dotyczącą sposobów i form przeprowadzenia interwencji oraz odpowiada za jej realizację, w szczególności za powiadomienie odpowiednich organów zewnętrznych.
§ 10.
Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
1. Każda informacja dotycząca podejrzenia krzywdzenia dziecka traktowana jest poważnie i wyjaśniana jest bez względu na to, czy pochodzi od dziecka, opiekuna, pracownika, osoby dorosłej oraz bez względu na to, czy dotyczy podejrzenia krzywdzenia ze strony innego dziecka, opiekuna dziecka czy też pracownika bądź współpracownika MOK.
2. Pracownik ma obowiązek podjęcia interwencji i zgłoszenia zawsze w przypadku:
1) podejrzenia krzywdzenia dziecka na podstawie jego obserwacji;
2) gdy dziecko ujawniło doświadczenia krzywdzenia;
3) gdy inna osoba (dorosła lub dziecko) zgłosiła fakt krzywdzenia dziecka.
3. W przypadku podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, pracownicy przekazują odnośne informacje Dyrektorowi.
4. Wszelkie przekazane informacje o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, pracownicy obligatoryjnie zachowują w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym organom i instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
§ 11.
Zagrożenie życia lub zdrowia małoletniego
1. Jeżeli pracownik w trakcie wykonywania obowiązków służbowych zaobserwuje, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu, niezwłocznie informuje odpowiednie służby, dzwoniąc pod numer 112 lub 998.
2. W zawiadomieniu telefonicznym pracownik podaje wszystkie informacje, jakie uzyskał odnośnie dziecka (imię, nazwisko, adres, miejsce, w którym się znajduje) oraz opisuje rodzaj zagrożenia.
3. Pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu, jest zobowiązany zadbać o dobrostan dziecka do czasu przyjazdu służb, a w szczególności (jeżeli pozwalają na to okoliczności):
a. odseparować małoletniego od źródła zagrożenia;
b. zapewnić małoletniemu bezpieczne miejsce przebywania;
c. udzielić pierwszej pomocy, jeśli jest to konieczne.
4. Po upewnieniu się, że małoletni jest bezpieczny, pracownik podejmujący interwencję informuje o tym fakcie Dyrektora i sporządza kartę interwencji.
5. Dyrektor rozpoznaje zgłoszenie dotyczące interwencji przeprowadzając – w zależności od potrzeb - rozmowę z pracownikiem, rozmowę z małoletnim, rozmowę z rodzicami małoletniego, rozmowę z zewnętrznymi ekspertami lub odnośnymi służbami. Na tej podstawie podejmuje decyzję dotyczącą dalszego procedowania.
§ 12.
Podejrzenie o doświadczaniu przemocy
1. Jeśli pracownik podejrzewa, że małoletni doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do zapewnienia małoletniemu bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie. Pracownik zobowiązany jest do zawiadomienia policji pod nr 112 lub 997, a w przypadku podejrzenia innych przestępstw – do poinformowania policji lub prokuratury.
2. Jeśli pracownik podejrzewa, że małoletni doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej, zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo małoletniego i odseparowania go od osoby krzywdzącej.
3. Jeśli pracownik podejrzewa, że małoletni jest zaniedbany lub jego opiekun jest niewydolny wychowawczo, powinien zadbać o bezpieczeństwo małoletniego i powiadomić Dyrektora.
4. Dyrektor rozpoznaje zgłoszenie dotyczące interwencji przeprowadzając – w zależności od potrzeb – rozmowę z pracownikiem, rozmowę z małoletnim, rozmowę z rodzicami małoletniego, rozmowę z zewnętrznymi ekspertami lub odnośnymi służbami i na podstawie zebranych danych podejmuje decyzję o dalszym procedowaniu.
§ 13.
Krzywdzenie ze strony pracownika
1. Każdy pracownik, który powziął informację o krzywdzeniu małoletniego przez innego pracownika lub współpracownika MOK, niezwłocznie informuje o tym Dyrektora.
2. W przypadku gdy pracownik lub współpracownik MOK dopuścił się wobec dziecka innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa, Dyrektor bada wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności ma obowiązek wysłuchać pracownika podejrzewanego o krzywdzenie, dziecko oraz innych świadków zdarzenia. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji, której wzór określa Załącznik nr 2.
3. Dyrektor niezwłocznie odsuwa pracownika, wobec którego zgłoszono podejrzenie o krzywdzeniu małoletniego, od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.
4. Dyrektor kontaktuje się z rodzicami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie / możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.
5. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo, Dyrektor sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury. Wzór zawiadomienia określa Załącznik nr 3.
6. W sytuacji, gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia, lub zarekomendować takie rozwiązanie zwierzchnikom tej osoby.
7. Jeżeli pracownik, który dopuścił się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniony przez MOK lecz przez inny podmiot, wówczas należy zawiadomić podmiot zatrudniający i zarekomendować zakaz wstępu tej osoby na teren Ośrodka, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z tym podmiotem.
§ 14.
Krzywdzenie przez inne osoby trzecie
1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez osobę trzecią (obcą, bądź spokrewnioną), Dyrektor przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w szczególności z jego opiekunami.
2. Dyrektor stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji, której wzór określa Załącznik nr 2.
3. Dyrektor kontaktuje się z rodzicami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie
/ możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.
4. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo, Dyrektor sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury. Wzór zawiadomienia określono w Załączniku nr 3.
5. W przypadku, gdy z rozmowy z rodzicami wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą dziecku, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają dziecka, które doświadczyło krzywdzenia, Dyrektor sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, którego wzór określa Załącznik nr 4 i kieruje do właściwego sądu rodzinnego.
§ 15.
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego
1. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny, Dyrektor informuje właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie.
2. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko powyżej lat 17, a jego zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas Dyrektor informuje właściwą miejscowo jednostkę policji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie.
3. W sytuacji, w której zachodzi podejrzenie o zagrożeniu dobra małoletniego; a także w sytuacji, gdy wiadomo, że w rodzinie jest założona procedura Niebieskiej Karty, ale potrzeby dziecka nadal nie są zaspokajane i sytuacja dziecka nie ulega poprawie, Dyrektor kieruje do sądu rodzinnego wniosek o wgląd w sytuację rodziny.
4. W sytuacji, w której zachodzi podejrzenie o popełnienie na szkodę małoletniego przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu, przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa przeciwko rodzinie i opiece, Dyrektor zawiadamia policję.
5. W sytuacji, w której zachodzi podejrzenie o występowaniu przemocy domowej, Dyrektor składa zawiadomienie do Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Siedlcach w celu wszczęcia procedury Niebieskiej Karty.
§ 16.
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
W sytuacji ujawnienia krzywdzenia małoletniego Dyrektor opracowuje plan wsparcia udzielanego krzywdzonemu, który zawiera odpowiednio do sytuacji wskazania dotyczące:
1) określenia form pomocy lub kierowania do instytucji udzielających różnych form pomocy: terapia indywidualna, grupowa, warsztaty rozwijające zainteresowania i uzdolnienia - w uzgodnieniu z rodzicami i adekwatnie do potrzeb;
2) wspierania rodziny – poprzez wskazanie instytucji oferujących: poradnictwo, konsultacje psychologiczne, terapię uzależnień, terapię dla sprawców przemocy, grupy wsparcia, warsztaty umiejętności wychowawczych;
3) pomocy socjalnej lub materialnej poprzez wskazanie instytucji oferujących: pomoc socjalną poradnictwo i warsztaty w zakresie metod poszukiwania pracy, organizowanie pomocy finansowej, rzeczowej, ciepłego posiłku, zbiórki odzieży.
§ 17.
Zakres odpowiedzialności osoby odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich
1. Dyrektor MOK wyznacza spośród pracowników osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich.
2. Do zadań osoby odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich należy w szczególności:
1) opracowanie projektu Standardów Ochrony Małoletnich w MOK oraz sugerowanie zmian – zarówno w wersji zupełnej, jak i w wersji skróconej;
2) przygotowanie merytoryczne pracowników MOK do stosowania Standardów, w tym organizacja spotkań szkoleniowych w zakresie ich przygotowania;
3) przechowywanie i archiwizacja dokumentacji związanej z ochroną małoletnich w MOK;
4) monitorowanie poziomu realizacji Standardów w MOK;
5) zbieranie i uzupełnianie dokumentacji związanej ze zgłaszanymi incydentami i prowadzenie ich rejestru.
§ 18.
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
1. Przeglądu Standardów dokonuje osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich.
2. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich reaguje na sygnały naruszenia Standardów oraz przyjmuje od pracowników proponowane zmiany w treści ich zapisów.
3. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przeprowadza wśród pracowników raz na rok ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów.
4. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany w Standardach oraz wskazywać sytuacje naruszenia ich zapisów oraz sytuacje, w których procedury określone w Standardach nie zostały zastosowane lub nie zadziałały.
5. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje Dyrektorowi wraz z sugestiami zmian w Standardach.
6. Dyrektor po dokonaniu analizy raportu może wprowadzić niezbędne zmiany, a następnie ogłasza stosownym zarządzeniem nowe brzmienie Standardów.
§ 19.
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego
1. Na dokumentację ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego składają się:
1) karta interwencji dot. danego zdarzenia – sporządzona zgodnie ze wzorem określonym w Załączniku nr 2;
2) notatki służbowe sporządzane przez pracowników na okoliczność danego zdarzenia;
3) kopia wniosku do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny sporządzonego zgodnie ze wzorem określonym w Załączniku nr 3 do niniejszych Standardów;
4) kopia zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa wobec dziecka sporządzonego zgodnie ze wzorem określonym w Załączniku nr 4;
5) rejestr prowadzonych interwencji, którego wzór zamieszczony jest w Załączniku nr 5;
6) ankiety monitorujące poziom realizacji Standardów;
7) raporty z monitoringu Standardów.
2. Zasady przechowywania ujawnionych bądź zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka określa instrukcja kancelaryjna.
3. Dokumentacja dot. ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego, dokumentacja dot. interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka jest przechowywana przez osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich w zamkniętej szafie i jest udostępniania
w jakikolwiek sposób i w jakiejkolwiek formie tylko i wyłącznie za zgodą Dyrektora.
4. Odpowiedzialność za właściwe przechowywanie i udostępnianie dokumentacji dot. ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego oraz interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego ponosi Dyrektor.
§ 20.
Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
1. W MOK obowiązują Standardy Ochrony Małoletnich w wersji zupełnej oraz w wersji skróconej przeznaczonej dla małoletnich.
2. Standardy w wersji zupełnej i w wersji skróconej przeznaczonej dla małoletnich zamieszcza się na stronie internetowej MOK oraz udostępnia się każdemu zainteresowanemu do wglądu w Sekretariacie MOK.
3. W siedzibie MOK zamieszcza się informację (komunikat), iż obowiązujące Standardy Ochrony Małoletnich
w formie wydruku wersji zupełnej i wersji skróconej są dostępne do wglądu w Sekretariacie MOK.
4. Pracownicy dokonujący zapisu małoletnich na zajęcia mają obowiązek zapoznać ich ze Standardami w wersji skróconej oraz poinformować o dostępności wersji zupełnej.
§ 21.
Postanowienia końcowe
Integralną część Standardów stanowią poniższe załączniki:
1) załącznik nr 1 – Wzory oświadczeń dotyczących obywatelstwa / obywatelstw oraz zamieszkiwania w ciągu 20 lat;
2) załącznik nr 2 – Wzór karty interwencji;
3) załącznik nr 3 – Wzór zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa;
4) załącznik nr 4 – Wzór wniosku o wgląd w sytuację rodziny;
5) załącznik nr 5 – Wzór rejestru interwencji;
6) załącznik nr 6 – Wzór oświadczenia pracownika o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązujących w MOK;
7) załącznik nr 7 – skrócona wersja Standardów Ochrony Małoletnich;
8) załącznik nr 8 - Wzór oświadczenia o zapewnieniu bezpiecznej rekrutacji pracowników.
§ 22.
Standardy wchodzą w życie z dniem podpisania zarządzenia.