MOK

Paweł Żak - I inne martwe natury

Podlaski Przełom Bugu 2024 Piotr Tołwiński - Treblinka. Miejsce Pamięci Aleksander Skums - Album uliczny Twarze ZAiKS-u Justyna Jezierska - Uliczne opowieści Krzysztof Gołuch - Hotel Grzegorz Kozak - #siedlce Grupa Twórcza Fotogram - Och Narol Marcin Weron - Fotografia Andrzej Ziółkowski - Universal Wisdom. Wieczysta Mądrość Podlaski Przełom Bugu 2023 Krzysztof Miduch - Vodun - duch Afryki Paweł Bączyk - Między świtem a zmierzchem Wojciech Radźko - Pejzaże rzeczywiste, czyli selfies Zenon Żyburtowicz - Urok lat minionych Maciej Kłoś - Sztuk Mistrzowie Grupa Twórcza Fotogram - Fotogram 2023 Podlaski Przełom Bugu 2022 Związek Polskich Fotografów Przyrody - Wystawa pokonkursowa Grupa Twórcza Fotogram - Puszcza Knyszyńska 2022 Pracownia Fotograficzna 2022 Andrzej Ruciński - Zaraz wracam Portret Miasta. Fotografie archiwalne z albumów siedlczan Katarzyna Gubrynowicz - Barwy Krajobrazu" Grupa Twórcza Fotogram - Fotogram 2022 Maciej Pawelec - 88 dni w podróży po Syberii Podlaski Przełom Bugu 2021 Krystyna Małgorzata Dołowska - Powązki. Z cyklu archeologia czasu (2) Grupa Twórcza Fotogram - Ulanów 2021 Pracownia Fotograficzna 2021 Tomasz Grzyb - Definicja przestrzeni Grupa Twórcza Fotogram - Fotogram 2021 Podlaski Przełom Bugu 2020 Jacek Michalak - Gładząc wodę Stepan Rudik - Ukraina Wystawa Pracowni Fotograficznej MOK 2020 Anna Worowska - Rytmy Grupa Twórcza Fotogram - Fotogram 2020 Wojciech Sternak - Granice Percepcji Podlaski Przełom Bugu 2019 Jerzy Chaberek - Wiara i Pamięć Grupa Twórcza Fotogram - Bałtów 2019 Wystawa Pracowni Fotograficznej MOK 2019 Włodzimierz Krzemiński - Fotografie codzienności Włodek Pawłow - Lalki Izabela Maciusowicz - Fotografie Grupa Twórcza Fotogram - Tryptyk Wojtek Męczyński - Wieloryby z Królestwa Tonga Podlaski Przełom Bugu 2018 Magdalena Wdowicz-Wierzbowska - "Tata" i "Po prostu męża mi brakuje. Spotkania z wdowami" Grupa Twórcza Fotogram - Białoruś 2018 Wystawa Pracowni Fotograficznej MOK 2018 Przemysław Barański - Guma Michał Kość - Żubry. Światło i Cień Elżbieta i Marek Lejbrandtowie - Stany skupienia wody Grupa Twórcza Fotogram - Fotogram 2018 Fotoklub Podlaski Podlaski Przełom Bugu 2017 Paweł Żak - I inne martwe natury Grupa Twórcza Fotogram - Chełm 2017 Wystawa Pracowni Fotograficznej MOK 2017 Portret Miasta. Fotografie archiwalne z albumów siedlczan Mariusz Forecki - Człowiek w ciemnych okularach Sputnik Photos - IS (not) Grupa Twórcza Fotogram - Fotografia Uliczna Związek Polskich Fotografów Przyrody - Wśród bagien i piasków Adam Krasuski - Nasz dom Adam Pańczuk - Karczeby Adam Trochimiuk - Tamten Świat Aleksander Skums - Białoruś – pewnego razu na prowincji Andrzej Polakowski - Pożegnanie taboru Arkadiusz Włodarczyk - Wierzby Franciszek Kupczyk - Ora Et Labora Jan Brykczyński - Boiko Jerzy Piątek - Smutek i urok prowincji Krzysztof Staniszewski - Centrum Emocji Marcin Jastrzębski - Pejzaż Samotny Mariusz Forecki - I Love Poland Michał Łuczak, Michał Dąbrowski - Wiosna Monidło - kolejna próba rehabilitacji Piotr Krupa - Barwy natury oczami ptaka Podlaski Przełom Bugu 2015 Wiesław Turno - Obrazy Wojtek Moskwa - SANSARA Nepal Zbigniew Tomaszczuk - Paralaksa Czasu
Paweł Żak - I inne martwe natury

Paweł Żak - I inne martwe natury

Paweł Żak – studiował nauki społeczne na Uniwersytecie Warszawskim. Absolwent Wydziału Komunikacji Multimedialnej Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Doktor fotografii. Wykłada fotografię na Wydziale Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego i w Wyższym Studium Fotografii ZPAF. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików od roku 1995. Laureat m.in. Prix de la Lumierre w European Photography Contest- Vevey, Szwajcaria 1998.

W jego twórczości można wyróżnić dwa nurty: fotografii inscenizowanej o charakterze symbolicznym i minimalistycznej kompozycyjnie fotografii będącej studiami z natury, najczęściej roślin, owoców, czasem pejzażu. Wiele jego prac powstaje przy użyciu nietypowych technik kopiowania dających w rezultacie unikatowe odbitki. Najbardziej znane serie jego prac to „Opowieści” i „Bez tytułu” – fotografie martwych natur i kwiatów. Szczególnie ważnym w twórczości artysty był cykl „Bliski znajomy” – cykl zdjęć autoportretowych. Prezentowane na wystawie prace są częścią powstającego od 2008 roku obszernego cyklu wydanego w bieżącym roku pod postacią albumu.

Od 1994 roku brał udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych, miał kilkadziesiąt wystaw indywidualnych w kraju i za granicą, m.in na festiwalu w Arles w 2004 roku. Jego prace znajdują się w kolekcjach: Bibliotheque Nationale w Paryżu, Muzeum Narodowego w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz w kolekcjach prywatnych w Polsce, Francji, Norwegii, Danii, Holandii, Belgii, Niemczech, Brazylii, Wielkiej Brytanii i USA.

„Od martwej natury zwykliśmy oczekiwać wszystkich przypisanych jej przez historię malarstwa atrybutów i form. Ciche życie, czy jak kto woli martwa natura święciła swe triumfy kilka stuleci temu, niemniej nigdy nie została przez artystów całkowicie porzucona. Sięgali po nią zarówno mistycy jak symboliści. Inspirowała nawet surrealistów czy abstrakcjonistów, a w końcu fotografów; także tych współczesnych. (...) Przy pierwszym oglądzie prac Pawła Żaka trudno uniknąć skojarzeń z XVI i XVII wiecznym malarstwem holenderskim. Większość jego fotografii charakteryzuje też wielka oszczędność środków co nadaje im minimalistyczny, kontemplacyjny charakter, przywołujący na myśl sztukę Japonii i filozofię Zen. Jednocześnie te medytacyjne obrazy jawią się (czy autor tego chciał, czy nie) w swej uproszczonej symbolice jako chrześcijańskie - czy szerzej - metafizyczne. (...) Jednak w tym wszystkim Paweł Żak pozostaje Sui generis - artystą niepowtarzalnym, jedynym w swoim rodzaju. (...) Jego zestaw martwych natur jest czymś zupełnie nowym, choć logicznie wypływającym z całej jego dotychczasowej twórczości. Wciąż jesteśmy w świecie wyobraźni i fantazji, świecie teatru ubogiego, w obszarze fotografii inscenizowanej. Tyle, że tym razem wykreowany przez Artystę świat zda się stawiać pytania innego kalibru. Pytania elementarne, chwilami dramatyczne, osierocone przez globalną codzienność oferującą tysiące gotowych odpowiedzi z wyjątkiem jednej: dotyczącej sensu istnienia. (...)”

Bogdan Konopka
fragmenty eseju Sui generis

Wystawa czynna do 10 listopada 2017 r., od poniedziałku do piątku w godz. 11:00-17:00