53. Zaduszki Jazzowe - 2011
3 listopada 2011r., godz. 19.00 - program
Sala Widowiskowa „Podlasie”, ul. Sienkiewicza 63
Kuba Badach – Obecny. Tribute to Andrzej Zaucha
Kuba Badach - voc
Jacek Piskorz - p
Marcin Górny - kbds
Grzegorz Piotrowski - ss, ts
Michał Barański - b, bg
Przemysław Maciołek - g
Daniel Soltis – dr
oraz
High Quality Quartet
Wojciech Sablik - vn 1
Katarzyna Gluza - vn 2
Zuzanna Sosińska - vl
Natalia Makuch - vc
Kuba Badach - wokalista, kompozytor, aranżer, lider zespołu Poluzjanci oraz członek grupy The Globetrotters. Jako dwunastolatek, w 1988, nagrał płytę z kolędami napisanymi specjalnie dla Kuby przez W. Pieregorólkę, J. Siemasza i Jacka Cygana. W 1996 r. rozpoczął edukację na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie wokalnej, której absolwentem został w grudniu 2000 roku. Podczas studiów brał udział w wielu projektach muzycznych. Współpracował wtedy m. in. z Katarzyną Gaertner, Robertem Jansonem (nagrał z nim dwie płyty: „Trzeci Wymiar” i „Nowy Świat”) oraz zespołem Polucjanci (od 1996 roku, wydana jedna płyta „Tak po prostu”). Od 1999 Kuba współpracuje z zespołem The Globetrotters, z którym wydał trzy płyty („Stay in Neverland”, „Fairy tales of the trees”, „Both Sides”). Od roku 2003 Badach współpracował z kilkoma artystami polskiej sceny rozrywkowej, takimi jak Kayah, Robert Chojnacki, Ania Szarmach, Dorota Miśkiewicz, Carrantuohill, Grzegorz Kapołka i inni. Od 2010 Kuba bierze również udział w projekcie Michała Jurkiewicza „Śrubki”.
W kwietniu 2009 roku ukazała się nowa płyta Kuby Badacha „OBECNY Tribute to Andrzej Zaucha”, z której utwory będziemy mogli usłyszeć podczas zaduszkowego koncertu. Pośród utworów spotkamy tak dobrze znane jak „Siódmy rok”, „Byłaś serca biciem” czy „C’est la vie”. - To moje podziękowanie dla Zauchy. Nie wiem, być może machnąłby ręką zniesmaczony, słysząc słowo „hołd”... Ale to zaszczyt śpiewać jego utwory i zaprosić do współpracy tych muzyków, którzy zawsze byli dla mnie mistrzami – Henryka Miśkiewicza i Roberta Majewskiego - opowiada o albumie Kuba.
Janusz Muniak Quartet
Janusz Muniak – ts
Michał Tokaj – p
Grzegorz Grzyb – dr
Maciej Adamczak – b
Janusz Muniak to jedna z najbarwniejszych postaci polskiego jazzu. Absolwent krakowskiej średniej szkoły muzycznej. Zadebiutował już w 1960 roku w lubelskim zespole Witolda Miszczaka. Zespół okazał się dobrą szkołą jazzowego grania: Muniak został zauważony i zaproszony do zespołu Tomasza Stańki - Jazz Darings. Sukcesem okazał się dla muzyka występ w 1964 r. z kwintetem Andrzeja Trzaskowskiego na festiwalu Jazz Jamboree. W 1967 r. powrócił do kwintetu Tomasza Stańki.
Koncerty z zespołem Stańki nie przeszkodziły Muniakowi we współpracy z m. in. Krzysztofem Komedą, zespołami Jana Ptaszyna Wróblewskiego (Studiem Jazzowym PR, SPPT Chałturnik) i kwartetem Jana Jarczyka. Dopiero po kilku latach, jako w pełni ukształtowany muzyk zdecydował się prowadzić własne zespoły.
W roli lidera wystąpił po raz pierwszy w 1976 r. z autorskim Kwintetem, do którego pozyskał zdolnych muzyków młodego, jazzowego pokolenia: perkusistę Jerzego Bezuchę, gitarzystę Marka Blizińskiego, basistę Andrzeja Dechnika i pianistę Pawła Perlińskiego. Po kilku sezonach (w 1979 roku) Muniak utworzył autorski kwartet (z gitarzystą Jarosławem Śmietaną). Standardowy kwartet stał się dla saksofonisty możliwością realizacji najbardziej karkołomnych, jazzowych aspiracji.
Przez zespoły Muniaka "przewinęli się" najwybitniejsi polscy jazzmani, Muniak był także artystą, z którym często i chętnie współpracowali także zagraniczni artyści. Równie interesujące okazały się projekty Muniaka realizowane z młodymi muzykami: Leszkiem Możdżerem, Michałem Miśkiewiczem, Darkiem Oleszkiewiczem.
4 listopada 2011r., godz. 19.00 - program
Sala Widowiskowa „Podlasie”, ul. Sienkiewicza 63
QuintophoniQ & Krzesimir Dębski
Duo Q4Q:
Tomasz Gołębiewski - vn
Małgorzata Korpysz – vn
Leszek Kułakowski Trio:
Leszek Kułakowski - p
Jacek Pelc - dr
Piotr Kułakowski – b
oraz gościnnie
Krzesimir Dębski – vn
QuintophoniQ to artystyczne wyzwanie polegające na połączeniu muzyki klasycznej i jazzu. To nietypowy język mistrzów polskiego jazzu, poukładany w żelazne ramy klasycznej partytury. Tradycyjne brzmienie skrzypiec oraz swingujacy jazz w improwizacjach i akompaniamentach wywierają niezatarte wrażenie.
Celem przedsięwzięcia jest przekonanie miłośników muzyki klasycznej do młodszej siostry tego gatunku - muzyki jazzowej, jak również oswojenie słuchaczy jazzu z brzmieniem instrumentów smyczkowych. Miłość do muzyki pozwala na przekraczanie tradycyjnych barier.
Do współpracy przystąpili mistrzowie muzyki jazzowej: Krzesimir Dębski, Jacek Delong, Krzysztof Herdzin, Leszek Kułakowski, Adam Manijak, Zbigniew Namysłowski, Paweł Serafiński, Maciej Strzelczyk, Michał Urbaniak i Jan Walczyński stworzyli utwory na duo skrzypcowe i trio jazzowe.
Duo Q4Q – to zespół stworzony przez koncertmistrza Filharmonii Łódzkiej, Tomasza Gołębiewskiego. Jego nowatorskie poszukiwania artystyczne zaowocowały dotychczas m.in. nagraniem płyty Cztery Pory Roku A. Vivaldiego na kwartet smyczkowy i harfę oraz projektami: z muzyką współczesną „Muzyka Łodzi przełomu wieków” i kolejnym łączącym klasykę z jazzem - „raneQ”. Duet, który tworzy wspólnie z Małgorzatą Korpysz, bazując na klasyce i muzyce starych mistrzów, nie unika eksperymentów z muzyką nową i jazzową, z satysfakcją grając utwory najwybitniejszych przedstawicieli gatunku.
Leszek Kułakowski Trio
Leszek Kułakowski należy bez wątpienia do elity polskich artystów jazzowych. Kreatywna, charyzmatyczna osobowość, wielki talent i ogromny potencjał twórczy sprawia, że od lat współpracuje z wieloma czołowymi postaciami polskiego jazzu i koncertuje na najważniejszych festiwalach jazzowych w kraju i zagranicą. Jest pomysłodawcą i inspiratorem Komeda Jazz Festival w Słupsku, który prowadzi od 1996 roku do dziś. Jego płyty (m.in. Katharsis, Eurofonia) zdobyły wiele tytułów i nagród. Zainteresowanie lidera muzyką tzw. „klasyczną” daje tworzonym przez Niego zespołom możliwość udziału w eksperymentach związanych zarówno z małymi formami kameralnymi, jak i wielkimi przedsięwzięciami orkiestrowymi łączącymi klasykę z jazzem.
Gościnnie na scenie Krzesimir Dębski.
Krzesimir Dębski – kompozytor, a także: dyrygent, skrzypek jazzowy, aranżer i producent muzyczny. W latach osiemdziesiątych, w ankietach magazynu „Jazz Forum” wielokrotnie zdobywał tytuł „Najlepszego Skrzypka”, „Najlepszego Kompozytora” oraz „Najlepszego Aranżera Roku”. W roku 1985 znalazł się na liście dziesięciu najlepszych skrzypków jazzowych amerykańskiego pisma „Down Beat”. Tworzy również muzykę teatralną (ponad 40 premier), eksperymentalną i filmową. Skomponował muzykę do 50 filmów fabularnych m.in.: Medium, Kingsajz, Ogniem i Mieczem, W Pustyni i w Puszczy, Tam i z Powrotem, a także muzykę do kilkunastu seriali telewizyjnych (Złotopolscy, Na dobre i na złe, Czułość i Kłamstwa, Sfora, Na wspólnej).
Włodek Pawlik Trio
Włodek Pawlik - p
Paweł Pańta - b
Cezary Konrad - dr
Włodek Pawlik (ur. 1958) - pianista i kompozytor, absolwent klasy fortepianu profesor Barbary Hesse-Bukowskiej na Akademii Muzycznej im, F.Chopina w Warszawie, którą ukończył w roku 1984. W roku 1990 ukończył kolejne studia pianistyczne na Wydziale Jazzowym Hochschule fur Musik w Hamburgu. W 2007 roku, artysta uzyskał doktorat na macierzystej uczelni, gdzie aktualnie prowadzi wykłady z improwizacji. W jego dorobku znajduje się ponad 20 autorskich płyt, szereg dzieł muzyki filmowej i kompozycji współczesnych.
Jest laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów, m.in: Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Jazzowym w Duknierce (Francja) oraz II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozycji Jazzowych w Monaco. Wielokrotnie otrzymywał wyróżnienie 'Jazzowy Muzyk Roku' przyznawane przez legendarny warszawski Jazz Club Akwarium. Występuje na największych i najbardziej prestiżowych festiwalach jazzowych, m.in: North Sea Jazz Festival (Haga 1998) oraz European Jazz Festival (Ateny 2006), a także festiwalach poświęconych muzyce poważnej (m.in.: Misterium Stabat Mater na Festiwalu Wratislavia Cantans 2003), pozostawiając niezapomniane wrażenia u słuchaczy i uzyskując entuzjastyczne recenzje krytyki na wszystkich kontynentach. Magazyn festiwalowy 'Who i who at North Jazz Festival 1998' określił go zaszczytnym mianem 'Vladimir Horowitz of jazz'. Działalność koncertowa i dorobek fonograficzny zyskały również szerokie uznanie wielu opiniotwórczych międzynarodowych mediów; gazeta 'The Age' ogłosiła trasę koncertową artysty po Australii największym wydarzeniem muzycznym roku 2002, a amerykański magazyn jazzowy 'Down Beat' określił album 'Turtles', nagrany wpólnie ze znanym trębaczem Randy Breckerem, mianem 'wybitny'.
Włodek Pawlik jest również twórcą muzyki filmowej, teatralnej, słuchowisk radiowych, a także dzieł symfonicznych, wokalnych i oprawy do baletu współczesnego. Jest autorem muzyki do obsypanych nagrodami filmów 'Wrony' i 'Pora umierać' Doroty Kędzierzawskiej, do filmu 'Rewers' w reżyserii Borysa Lankosza (Złote Lwy na 34 Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, Orły 2010 Polskiej Akademii Filmowej), a także międzynarodowych produkcji: 'Nightwatching' Petera Greenawaya i 'Within the whirlwind' Marleen Gorris (zdobywczyni Oskara za film 'Antonia's Line' w 1996 roku). Za muzykę stworzoną do słuchowiska Polskiego Radia 'Novecento' otrzymał nagrodę na IX Festiwalu 'Dwa Teatry - Sopot 2009'.
Wśród wyjątkowych dokonań artystycznych znajdują się: 'Misterium Stabat Mater' nagrane i wydane w roku 2005, i w tymże roku nagrodzone 'Fryderykiem' (nagrodą Polskiej Akademii Fonograficznej dla najwybitniejszych twórców) oraz jazzowy projekt 'Anhelli', uhonorowany nagrodą TVP Kultura w roku 2006. W roku 2008 artysta skomponował i nagrał w towarzystwie legendarnego trębacza Randy Breckera (zdobywcy Grammy Award 2009) suitę jazzową 'Tykocin', która przez recenzentów muzycznych Rzeczypospolitej i Gazety Wyborczej uznana została za 'Jazzową płytę roku'. Nakładem wydawnictwa Summit Records ukazała się światowa reedycja albumu pod tytułem 'Nostalgic Journey - Tykocin Jazz Suite', która trafiła na rynki amerykański, japoński, do Korei Południowej oraz krajów europejskich: Niemiec, Włoch, Francji i Hiszpanii.
Paweł Pańta to muzyk o gruntownym wykształceniu klasycznym. Jako jazzman występował w zespołach Zbyszka Namysłowskiego, Marcina Małeckiego, Wojtka Majewskiego, Roberta Majewskiego i Filipa Wojciechowskiego. Współpracuje również z Polską Orkiestrą Radiową i kwartetem Prima Vista, gdzie koncertuje z takimi solistami jak: K. A. Kulka, P. Paleczny, J. Stanienda, T. Wojnowicz czy W. Kłosiewicz. Z kwintetem smyczkowym I Solisti di Varsavia nagrał – wspólnie z Karolem Radziwonowiczem - dwie płyty poświęcone twórczości Fryderyka Chopina. Występował z międzynarodową orkiestrą Philharmonie der Nationen w Niemczech, USA, Chinach i Rosji, a na BBC Proms Festival i Berliner Festspiele koncertował z Gustav Mahler Jugendorchester, prowadzoną przez Claudio Abbado. Jest zdobywcą trzeciej nagrody na IV Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Jazzowej w Katowicach.
Cezary Konrad w swoim dorobku ma prawie 40 płyt. Współpracował z czołówką polskiej sceny - Anną Marią Jopek, Edytą Bartosiewicz, Kubą Stankiewiczem, Ireną Santor, Tomaszem Stańko, Elżbietą Wojnowską oraz gwiazdami światowego formatu: Randy Brecker'em, Susan Weinert, Didier'em Lockwood'em i Patem Metheny. Występował w kwartecie Zbigniewa Namysłowskiego, a z kwartetem Kuby Stankiewicza nagrał płytę "Nothern Song", która otrzymała tytuł Płyty Roku '94 (Jazzi Magazine). Wielu uważa go za najlepszego polskiego perkusistę jazzowego - od kilku lat miesięcznik „Jazz Forum” nieprzerwanie przyznaje mu w tej kategorii pierwsze miejsce. Debiutował w zespole Central Heating Trio, zajmując I miejsce na festiwalu Jazz Juniors '90 w Krakowie i zdobywając nagrodę festiwalu Pomorska Jesień Jazzowa - Klucz Do Kariery. Trio weszło także do finału międzynarodowych konkursów jazzowych w Leverkusen. Jako perkusista symfoniczny grał w Orkiestrze Polskiego Radia i Telewizji w Warszawie oraz orkiestrze Sinfonia Varsovia.